פגיעות אקלים חם - לזהות בזמן ולהציל חיים
top of page

עוד לא נרשמת לניוזלטר שלנו ? 

פגיעות אקלים חם

בין החודשים יוני לספטמבר גופנו נמצא בסכנה לחוות התייבשות או מכת חום, מה שתלוי באזורי הארץ השונים, תנאי אקלים ומצבנו הגופני. במנוחה הגוף מייצר חום ברמה המינימלית שדרושה לקיום תהליכים תקינים ואילו בשעת מאמץ גופני מואצים אותם התהליכים ולכן עולה ייצור החום בגוף פי כמה (ולעיתים גם פי 10 מהרגלו!). להוסיף לזה את הסביבה החיצונית שמהווה מקור נוסף לחימום הגוף, למשל בזמן שהייה ביום #קיץ חם תחת השמש הקופחת על שפת הים, במהלכו יקלוט הגוף חום רב, עד לכדי שהטמפרטורה בגופו עלולה לעלות כשתי מעלות נוספות. במצב כזה הופכת החשיפה לאקלים חם לגורם שעלול לעורר מצבי חירום רפואיים, אשר ללא זיהוי מתאים ובזמן וללא הגשת טיפול מהיר יכולים להוות סכנת חיים של ממש.


רקע כללי

טמפרטורת הגוף התקינה (36-37.5 מעלות צלזיוס) חיונית לקיום תהליכים תקינים בגוף האדם. חום הגוף נשמר באמצעות מנגנוני בקרה כגון : כיווץ והרחבת כלי דם, הזעה וצמרמורת, עלייה וירידה בייצור אנרגית החום בתנועה ואפשר גם לאבד חום באמצעות קרינה, הסעה, הולכה ואידוי. כל זמן שתנאי האקלים אינו קבוע ומשתנה משנה לשנה, מערכות הגוף לא מצליחות להסתגל ועוברות תהליכי אקלום כל פעם מחדש, כאשר בטווח זמני האקלום (מספר ימים ועד מספר שבועות), היות וגופנו אינו מורגל לתנאי האקלים החם, קיים סיכון לשהות במזג אוויר חם ולעסוק בפעילות גופנית בימים החמים. בחלוף תקופת ההסתגלות כמובן שניתן לשהות בתנאי החום ואף לעסוק בפעילויות המגוונות בחוץ, תוך הקפדה על כללי הבטיחות.


סוגי פגיעות חום


התכווצויות שרירים

נגרם לרוב בעקבות מאמץ גופני בתנאי עומס חום כבדים, בשל הפרעה במאזן המלחים בגוף (בדרך כלל כתוצאה מהזעה מרובה). ניתן להימנע מכך באמצעות הקפדה על שתייה מרובה ושהייה במקום מוצל וקר וכמובן הימנעות מפעילות גופנית בעומסי חום כבדים מראש. סיוע במצב כזה יכלול מתיחות ועיסוי מקומי להקלת כאבים, שתייה מרובה ופינוי לבית חולים בכל מקרה של ספק ו/או במידה והמצב מתמשך.


אדם המתמוטט על רקע סיפור מקרה של חשיפה לחום ופעילות גופנית חשוד כנפגע מכת חום אלא אם הוכח אחרת.


התייבשות

בשנים האחרונות מהווה כתלונה שכיחה, שנגרמת בשל מחסור בנוזלי הגוף, למשל על רקע איבוד נוזלים מוגבר ו/או שתייה בלתי מספקת. ב#יוםחם אדם מפריש בממוצע עד כ-1.5 ליטר זיעה לשעה ובמידה ואינו משלים לפחות את כמות המים הזו עלול להתדרדר להתייבשות. כאשר הרקע להתייבשות הוא אקלים חם היא קרויה גם "תשישות חום", להבדיל למשל מהתייבשות על רקע של וירוס שעלול להוביל לאיבוד בנוזלים באמצעות שלשולים והקאות. בין הגורמים השכיחים להתייבשות ניתן למנות #פעילותגופנית מאומצת (בלי הקפדה על שתייה מספקת), חוסר שתייה, #חום גבוה, כוויות, סוכרת, הקאה/הזעה/השתנה מרובה ושלשולים.


סימנים קלאסיים להתייבשות כוללים בין היתר תחושת צימאון, עור סמוק יבש ולח (ובהמשך קר וחיוור), חולשה, בחילות והקאות, שילשולים, אי שקט ועצבנות, סחרחורת וכאבי ראש, דופק מואץ, התכווצויות שרירים ותפקוד כללי שנחלש.

רמת ההתייבשות תלויה בכמות הנוזלים שאיבד הגוף : כאשר הגוף מאבד עד 10% נוזלים מסך משקל הגוף, מדובר בהתייבשות קלה או בינונית וכאשר איבד נוזלים בטווח של מעל 11% ממשקל הגוף, מדובר בהתייבשות קשה. סימנים קלאסיים להתייבשות כוללים בין היתר תחושת צימאון, עור סמוק יבש ולח (ובהמשך קר וחיוור), חולשה, בחילות והקאות, שילשולים, אי שקט ועצבנות, סחרחורת וכאבי ראש, דופק מואץ, התכווצויות שרירים ותפקוד כללי שנחלש. במקרים קיצוניים הסימנים עלולים להתדרדר להזיות והפרעות בראייה ושמיעה, פרכוסים, טשטוש ברמת ההכרה עד כדי עילפון ואיבוד הכרה ממושך, סימני הלם היפוולמי (תת-נפחי) ואפשר להבחין גם בירידה בגמישות העור.

התייבשות עלולה להתדרדר למכת חום וזוהי אחת הסכנות העיקריות במצב כזה, כאשר בין הסכנות להתייבשות ניתן למנות גם פגיעה במטבוליזם הפיסי, חסימת נתיב אוויר והלם היפוולמי (תת-נפחי).


סיוע במקרה של #התייבשות יתחיל בהרחקה מגורם מסכן, כלומר הרחקת המטופל למקום,קר, ממוזג ומוצל. לאחר מכן, להסיר בגדים צמודים שלוחצים ולספק שתייה מרובה, רצוי מתוקה, בלגימות קטנות ולא בכוח (אם המטופל מסרב לשתות או מקיא אין לתת שתייה, בכדי להימנע מהקאה שלמעשה מהווה אבדן נוזלים נוסף). בכל מקרה של התדרדרות או בכל מקרה של ספק יש לפנות לבית החולים, תוך השגחה על נתיב האוויר ומתן עירוי נוזלים על ידי הסמכות המתאימה.


כדאי לדעת שבהתייבשות הגוף מאבד לא רק נוזלים אלא גם מלחים ומינרלים שחיוניים לגוף ולכן כדאי לפנות בהקדם למתקן רפואי, בכדי למלא החוסרים הללו.


סימני מכת חום יכולים לכלול בין היתר סימני התייבשות... ובנוסף : שינויים במצב ההכרה, בלבול וחוסר התמצאות, עור סמוק, חוסר הזעה, קשיים נוירולוגיים (כגון כאבי ראש, הפרעות בדיבור ופרכוסים), תמס שריר, מדדים (דופק, לחץ דם ונשימה) מהירים ועד להאטה מוחלטת.


מכת חום

ידועה גם כ#מכתשמש ומהווה את הצורה הכי קשה של פגיעת חום ומהווה מצב חירום שמסכן חיים ממש, כאשר נפגע שלא יטופל במהירות עלול למות. יכולה להיגרם על רקע מאמץ גופני או על רקע תנאי טמפרטורה ולחות סביבתיים גבוהים יחסית, פגיעה במנגנון ויסות החום בגוף, זיהומים, נטילה של סמים ותרופות (שמשתנות או חוסמי בטא למשל), אלכוהול, חומרים ממריצים, הפרעות מטבוליות שונות (לרבות מחלות לב או מחלות עור) ושינויים פיזיולוגיים המקושרים לגיל. מכת חום עלולה להוביל את הגוף למצב אל חזור ולכן בין סכנותיה נמנות : דנטורציה (שינוי מבנה תאי מוח ופגיעה בהולכה המוחית), הפרעות קצב לב עד דום לב, קשיים מטבוליים ופגיעה באיברים חיוניים ובנתיב האוויר (בשל איבוד הכרה ממושך).


ב#מכתחום הגוף קולט או מייצר חום יותר ממה שהמערכת יכולה לפלוט, כך שהחום נאגר ונכלא בגוף. מצב כזה יכול להיגרם באופן פתאומי או להתפתח בהדרגתיות, לרוב בשל עלייה חדה בטמפרטורת הגוף (חום רקטאלי שמעל 40 מעלות צלזיוס). סימני מכת חום יכולים לכלול בין היתר #סימניהתייבשות (שצוינו לעיל) ובנוסף : שינויים במצב ההכרה, בלבול וחוסר התמצאות, חוסר הזעה, קשיים נוירולוגיים (כגון כאבי ראש, הפרעות בדיבור ופרכוסים), תמס שריר, מדדים (דופק, לחץ דם ונשימה) מהירים ועד להאטה מוחלטת.




יש לזכור שהתייבשות עלולה להתדרדר למכת חום אבל לא כל מכת חום היא התייבשות. כלומר, בתנאי חום ומאמץ קשה המטופל עלול להתדרדר למכת חום גם אם שותה מספיק ואינו סובל מהתייבשות.

אוכלוסיות בסיכון, כגון קשישים, תינוקות ובעלי מחלות כרוניות למיניהן עלולות להיות חשופות יותר למכת חום באקלים חם, בעיקר בשל מערכת חיסונית עדינה או חלשה יותר. גם אוכלוסיות צעירות וללא מחלות רקע שאינם נוטלים תרופות, כגון חיילים, פועלים וספורטאים, עלולות להיות חשופות למכת חום, בהיותם מבצעים #מאמץגופני גבוהה, בתנאי אקלים חם ובשעות #עומסחום.

בשל הסכנות הבלתי הפיכות שבמכת החום, יש להתייחס לפגיעה זו כמצב מסכן חיים ולטפל במהירות.

בשל הסכנות הבלתי הפיכות שבמכת החום, יש להתייחס לפגיעה זו כמצב מסכן חיים ולטפל במהירות באמצעות הרחקה למקום מוצל, קר וממוזג, תוך השבת רוח על גופו של המטופל, הפשטה מלאה וקירור הגוף על ידי כמויות של מים ו/או סדינים רטובים והנחת שקיות קירור בבתי השחי ומפשעות ועד לכדי טבילה באמבטיית קרח - יש לוודא שפני המטופל נשארים מעל קו המים למניעת טביעה או חנק. חובה לפנות בהקדם למתקן רפואי קרוב שזמין להעניק סיוע מתאים, כאשר הפינוי יעשה תוך שמירה על נתיב האוויר, אספקת חמצן והחזר נוזלים על ידי הגורם המוסמך. תוך כדי חשוב לוודא שדרכי הנשימה של המטופל אינן חסומות בשל הקאות ושאינו מאבד הכרה, מפסיק לנשום או מתחיל לפרכס. במקרה הצורך יש להתחיל החייאה .



במהלך התעמלות עלול להיגרם חוסר איזון באלקטרוליטים על רקע של שתייה מוגברת ולכן רצוי לתגבר במשקאות ספורט שמאזנים את רמות האלקטרוליטים בגוף.

מניעת פגיעות אקלים חם

1. בטרם יציאה לפעילות שכוללת נוכחות קצרה או ארוכה ב#אקליםחם ובמיוחד כאשר ניתן להניח שהגוף אינו מאוקלם, נבדוק האם תחזית מזג האוויר מנבאת טמפרטורה גבוהה מהרגיל באזור הפעילות ועומס חום בשעות המיועדות לה. אם כן, לתכנן את הפעילות באקלים החם מחוץ לשעות עומס החום (10:00-15:00).


2. הקפדה על ביגוד מאוורר (שאינו אטום או צמוד) - בכדי לא להפריע לתהליכי אידוי זיעה של הרוח. עומס החום מתייחס גם לגורמים סביבתיים כגון לחות באוויר, כך למשל כאשר האוויר לח יותר קצב ההתאדות איטי יותר ולכן זיעה מצטברת על פני העור במקום להתאדות ולא באמת מסייעת לקירור הגוף.


3. מסלול ואופי פעילות צריכים להיות מותאמים לתנאי אקלים חם - כדאי לוודא שאינם מאמצים מדי את הגוף, נעשים באזורים מוצלים, קרירים ונעימים שאולי כוללים מים או דרכים אחרות להצטנן לפי צורך בין לבין.


אין לתכנן פעילות גופנית מאומצת בעומסי חום שכן התנאים הסביבתיים הצפויים מעודדים התפתחות של מכת חום. למחשבון עומס חום >>>

4. הפסקה שתייה של 15 דקות על כל 45 דקות פעילות - במקום קר, ממוזג ומוצל. חשוב לוודא שכל אנשי הקבוצה השלימו נוזלים ורצוי שיהיו קרירים ומתוקים. במהלך התעמלות או ריקוד עלול להיגרם חוסר איזון באלקטרוליטים על רקע של שתייה מוגברת ולכן רצוי לתגבר במשקאות ספורט שמאזנים את רמות האלקטרוליטים בגוף.

זכרו : אלכוהול ומשקאות מוגזים רק מעודדים פגיעות אקלים חם בהיותם מייצרים תחושת רוויה מוטעית ובנוסף עלולים להכיל חומרים שמעודדים התייבשות. למחשבון מים >>>


4. אוכלוסיות בסיכון - תינוקות, ילדים, נשים בהריון, קשישים ובעלי מחלות רקע למיניהם ינקטו משנה בטיחות באקלים חם. רצוי שתהיה השגחה ראויה גם מצד הצוות המלווה וחשוב שלא יתאמצו בתנאי #עומסחום קשים.

5. לתזכר משתתפי הקבוצה לזיהוי סימני התייבשות ו #סימנימכתחום - לעודד שימת לב משותפת אחד לשני וכל אחד לעצמו. במקרה של זיהוי סימנים כגון : בחילות, הקאות, התנהגות לא רציונלית, חולשה, עילפון ונשימה מהירה לדווח לאחראי במהירות. אם לקה אחד המשתתפים במכת חום או התייבשות כדאי לוודא שאין משתתפים נוספים שלקו גם, להפסיק את הפעילות ולהורות על מנוחה באזור ממוזג ומוצל תוך שתיה מתוקה וקרירה.


6. מעקב והשגחה מסביב לשעון שכלל המשתתפים בפעילות מקפידים -על לבישת כובע, מריחת קרם הגנה, שתייה ומנוחה מספקות, ביגוד מאוורר, הפסקות שתייה במקומות מוצלים וממוזגים. וכמובן ערנות לסימני תשישות חום, התייבשות או מכת חום.


זיהוי מוקדם ואספקת סיוע מתאים טרם התדרדרות מצילים חיי אדם בשטח.


7. יש לזכור שבפגיעות אקלים חם אדם חשוף לדום לב ובכל מקרה שבו יאבד הכרה ונשימה יש לחייג למוקד 101, לחבר למכשיר החייאה ולהתחיל בעיסויי חזה.






פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page