המדריך המלא למכשיר החייאה
top of page

עוד לא נרשמת לניוזלטר שלנו ? 

המדריך המלא למכשיר החייאה

עודכן: 16 בדצמ׳ 2021

הידעת ששימוש במכשיר החייאה בזמן ביצוע החייאה משפר את *סיכויי-השרידות וההישרדות של המטופל? ואם לדייק, שום פעולה, מלבד עיסויי לב ושוק חשמלי, לא הוכחה כשמשפרת סיכויים אלו. יתרה מכך, כאשר משלבים דפיברילציה ועיסויים, למעשה "תוקפים משתי חזיתות" : האחת הולכה חשמלית והשנייה עבודה מכאנית (כיווץ והרפייה). זו הסיבה שמדובר ב"שילוב מנצח" שהקפיץ את אחוזי ההצלחה של ההחייאה, על ידי עוברי אורח בשטח, עד לכדי כמעט 80%. או במילים אחרות, ניתן לייצב מצב מטופל, כבר בשטח ובטרם הגעת צוותי החירום הרפואיים, עד לכדי חזרה לנשימה, באמצעות עיסויים ושוק חשמלי שיינתנו בהקדם ככל הניתן. וזאת על ידי כל עובר אורח ואפילו ילדים. נשמע קל להציל חיים ? זה באמת ככה. הנה כל מה שצריך לדעת על מכשירי החייאה בארץ (ובכלל בעולם).


*סיכויי ההישרדות בודקים רק אם המטופל שרד או לא, בעוד שסיכויי השרידות מתייחסים לכושרו הרפואי והפיסי שבו יימצא המטופל עת שיצא מבית החולים.


מהו מכשיר החייאה

מכשיר ההחייאה, הקרוי גם (AED (Automated External Defibrillator או בעברית דפיברילטור חיצוני אוטומטי, הינו מכונה ניידת שתפקידה לאתר את סוג הבעיה בהולכה החשמלית שבלב ולהחזיר את קצב הלב התקין באמצעות דפיברילרציה (שוק חשמלי). ה #דפיברילטורים, שמונגשים בציבור לקהל הרחב, מתוחכמים מספיק בכדי לנתח עצמאית את קצב הלב, לאבחן את הטיפול הנדרש ולהיטען למתן שוק. זה אומר שלא נדרשת מיומנות קלינית רפואית לתפעול #דפיברילטורAED , מלבד ידע בסיסי שמועבר בקורס החייאת דפיברילטור, המשלב שימוש ב #דפיברילטור בתוך #סכמתהחייאה הקיימת והיכרות עם אופן תפעול המכשיר, המצוי במקום עצמו.



סכמת החייאה עם שימוש במכשיר החייאה דפיברילטור
שילוב השימוש בדפיברילטור בסכמת ההחייאה


איך לאתר מכשיר החייאה

מאז כניסתו לתוקף של חוק הצבת מכשירי החייאה במקומות ציבוריים (התשע"ד), מוצבים #מכשיריהחייאה כמעט בכל מקום (ולא רק ציבורי). למרות שעל פי החוק רק מקומות ציבוריים עם תחלופה של מעל 500 איש מחויבים בהצבת ה #מכשירהחייאה, כיום ניתן לאתר את המכשיר החייאה כמעט בכל מקום וסביר להניח שהוא מוצב ממש "מתחת לאף", פשוט מעולם לא חשבתם לשאול. תוכלו למצוא את המכשיר החייאה, כשהוא ממוקם באזור מרכזי ונגיש עם שילוט (כגון: אזור קבלה ו/או לובי, #ארוןבטיחות, #ארוניתעזרהראשונה), כמעט בכל מרחב שיש בו תחלופה של אנשים, כגון : מוסדות להשכלה על תיכונית, משרדים, מגדלים, מתקני ספורט, מקומות רחצה מוכרזים, חדרי כושר, בתי עסק, חברות, מפעלים, אולמות אירועים ושמחה, גני אירועים ומרכזי כנסים, תחנות מרכזיות ותחנות רכבת, שדות תעופה נמלים, קניונים, בתי מלון, איצטדיוני ספורט, בתי אבות, בתי סוהר, והרשימה ממשיכה הלאה.



לרוב, ה #דפיברילטור יוצב בתוך ארונית ייעודית שאינה בהכרח נעולה ואם כן, המפתח יימצא בחלונית שקופה קטנה שעל גבי דלת הארונית. לפעמים #מכשירההחייאה יונח בלי ארונית אצל המזכירה בקבלה או בארון חירום. בכל מקרה, הנחיות לאיתור המפתח (ובתנאי שהארונית נעולה בכלל) אמורות להיות מצורפות לשילוט המקומי וכדאי להתעדכן, כל אחד בסביבת עבודתו, שכן לעיטים ההנחיות משתנות ממקום למקום (למשל במקום שיש בו גניבות סביר להניח שהמכשיר יהיה נעול). זה רלוונטי גם לגבי מקומות שנמצאים בהם בתדירות גבוהה בשעות הפנאי, כגון : חדרי כושר, בריכות, מתקני ספורט, קניונים, מגדלי מגורים וכל מקום אחר שאתם מבלים בו הרבה בשעות הפנאי שלכם. מי שבדרך כלל מודע לקיום ומיקום המכשיר החייאה בכל מקום יהיו אנשי האבטחה (בכניסה לכל מקום) ו #ממוניהבטיחות.


שילוט לארון עזרה ראשונה ולמכשיר החייאה, למפתח ארונית
שילוט מכשיר החייאה ומיקום מפתח

רוצים לדעת היכן מוצבים מכשירי החייאה בקרבתכם? היעזרו ב-אפליקציית "איפה דפי?-מיפוי דפיברילטורים"


אופן תפעול מכשיר החייאה

המכשיר מצויד בכפתור הדלקה ובדגמים המתקדמים גם נדלק עצמאית ברגע שפותחים את המכסה. משנדלק הופך להיות "חברו הטוב של האדם" ומתזכר אותנו לגבי שלבי סכמת ההחייאה (למשל לגבי: #בדיקתהכרה ו #בדיקתנשימה, #חיוגלמוקד 101 ו#עיסוייחזה). המכשיר אפילו ישמיע צליל מיוחד בכדי לוודא שאנו עומדים ב #קצבהעיסויים הנדרש. אם דאגתם לגבי השפה, שמחים לבשר שהינו דובר את כל השפות וכמובן בארץ לרוב יפנה אליכם בעברית. ובכל זאת נחמד לדעת שאם למדתם לתפעל אותו בארץ, הרי שתוכלו לתפעל באופן דומה גם בחו"ל, היות ומדובר בסמלים וסימנים אוניברסליים שמטרתם ליצור שפה משותפת בכל העולם. כך למשל כפתור הדלקה יהיה בצבע ירוק עם עיגול ופס במרכזו (בדומה לשלט וטלוויזיה) וכפתור של שוק חשמלי (*ב #מכשירהחייאהחציאוטומט) יהיה בצבע כתום עם ציור של ברק. במכשירים החדשים יותר ייתכן כפתור נוסף שעליו תכתב האות (i (information, למקרה ששכחנו איך לבצע עיסויים, לחיצה על כפתור זה ונקבל תזכורת בעל פה. כמובן שכמות הכפתורים, הגוונים והאיורים משתנים בין סוגי המכשירים, אבל בגדול אלו האופציות.


*ההבדל בין #מכשירהחייאהאוטומטמלא לבין מכשיר החייאה חצי אוטומט הוא כפתור השוק החשמלי. כלומר, מכשיר אוטומט מלא עושה את כל העבודה בעצמו, בעוד שחצי אוטומט נעזר בנו במתן ה #שוקהחשמלי ומאותת לנו ללחוץ על כפתור השוק.

כפתור הדלקה, כפתור דפיברילציה, כפתור מידע נוסף ונורית בקרה
כפתורים בדפיברילטור

התאמת מכשיר החייאה

בדרך כלל המכשיר מותאם ו/או מתוכנת למגוון סוגי האוכלוסיות *(מבוגר / ילד / תינוק) ומתאים את עצמו בהתאם בזמן הטיפול. עם זאת, רצוי לזכור שההנחה הרווחת הינה שמרבית #מצביהחירוםהרפואיים על #רקעלבבי נפוצים יותר במבוגר (ביחס ל מצבי חירום רפואיים על #רקענשימתי שנפוצים יותר בילד או בתינוק) ולכן, מי ש"הכי זקוק" ל #דפיברילציה יהיו המבוגרים לרוב ובדרך כלל לא יהיה ספק שהמכשיר מותאם למבוגר. מכאן שאם תרצו לחבר מכשיר החייאה לילד או לתינוק, יהיה עליכם לוודא שהוא מתאים לילד או תינוק, הן ברמת התוכנה והן ברמת המדבקות. כך למשל סימון של <kg25 או סימון 8>גיל מסביר שהמכשיר מיועד לילדים ולכן נדע לחפש מדבקות שמתאימות לילדים.


שימוש במדבקות דפיברילציה

אופן הדבקת המדבקות יהיה בהתאם לאיורים שעל גבי המדבקות ו/או המכשיר החייאה וברמה הכללית מדבקה ימין (Right) מתחת לעצם הבריח ומעל **קו הפטמות בצידו הימני של המטופל ומדבקה שמאל (Left) בצידו השמאלי של המטופל באזור שריר החזה מתחת לקו הפטמות. קיימות גם מדבקות שמודבקות האחת בגב ואילו השנייה בחזה המטופל. מה שחשוב הוא להדביק בדיוק כפי שמצויר באיור, ברמת הכיוונים ואפילו הזוויות ובשום מצב לא ננסה להחליף בין הצדדים של המדבקות.


*תינוק מוגדר עד גיל שנה, ילד מגיל שנה ועד גיל 8 ומבוגר מגיל 8 ואילך. **קו הפטמות מתייחס לקו דמיוני שמשורטט מפטמה ימין לפטמה שמאל בגברים ובילדים, בעוד שבנשים נחפש אזור קפל השד בכל צד וביניהם יעבור הקו הדמיוני.


מדבקות דפיברילטור למבוגר, ילד ותינוק
מדבקות דפיברילטור למבוגר, ילד ותינוק (תמונה להמחשה בלבד)

לפני הדבקת המדבקות תמיד רצוי לוודא שהמטופל שכוב על מצע קשיח ויבש (רצפה שאינה רטובה), כאשר חזהו חשוף מבגדים ואינו לח או רטוב (מזיעה או נוזל אחר בסביבה) ושלא קיימת שכבת שיער עבה המבודדת את האלקטרודות מחזה מטופל. ובכל מקרה לא מדביקים את המדבקות על בגדים, ועור לח ושעיר (יש לגלח לפי צורך). לרוב כל #מכשירהחייאה יצויד במספריים לגזירת הביגוד, פדים לספיגת הנוזל, סכין גילוח, #כפפות ו #מסיכתהנשמה.


מסיכת הנשמה, כפפות חד פעמיות, סכין גילוח, מספרי לע"כ ופדים לניגוב
ערכה למכשיר החייאה (תמונה להמחשה בלבד)

המדבקות חד פעמיות ולכן מומלץ להשלים לחדשות לאחר השימוש (בכלל רצוי שיהיה תמיד זוג נוסף). הסוללה לרוב מחזיקה עד 7 שנים ו/או בהתאם להוראות יצרן ו/או השימוש. בכדי לוודא שהסוללה תקינה ניתן לראות על גבי המכשיר נורית בקרה שתהבהב בצבע ירוק (סימן שמצב הסוללה תקין) או בצבע כתום (סימן שמצב הסוללה אינו תקין) ובמקרה שהמכשיר מצפצף, נבין שהוא משמיע את אותותיו האחרונים בטרם מושבת לחלוטין. נחליף את הסוללה בהתאם להוראות היצרן.


רכישת מכשיר החייאה

שוקלים לרכוש #מכשירהחייאה ? יש לוודא שהוא עומד בדרישות שר התמ"ת, בהסכמת שר הבריאות, ולהיות מאושר ע"י היחידה לאביזרים ומכשירים רפואיים במשרד הבריאות. לרכישת מכשיר שעומד בכל התקנים והדרישות לחץ כאן


לסיכום

מרגע הפסקת הנשימה, מדובר בכ-3/4 דקות עד שמתחיל להיווצר #נזקמוחי, מעבר ל-7/8 דקות הנזק המוחי יהיה בלתי הפיך. זמן ממוצע של הגעת ניידת עומד על כ-15 דקות וגם אם יגיעו תוך 5 דקות, הרי שאיננו יודעים באמת כמה זמן המטופל אינו נשם לפני שהגענו אליו. לכן, ככל שנתחיל #עיסויילב בהקדם ונחבר את #מכשירההחייאה במהירות לחזה המטופל, נשפר משמעותית את סיכויי ההישרדות והשרידות שלו ונקטין משמעותית את סיכוייו לצאת מבית החולים עם מגבלות ונכויות.



כעת יש לכם את כל האינפורמציה הדרושה בכדי להיערך ל #מקרהחירוםרפואי מבעוד מועד בכל מקום ובכך לחסוך זמן יקר ברגעי האמת, לייעל את הטיפול המוענק למטופל ולהציל את חייו. שכן המציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו.




פוסטים קשורים

הצג הכול

אסתמה

bottom of page