אסטמה - גורמים, סימנים ודגשי סיוע לחורף
top of page

עוד לא נרשמת לניוזלטר שלנו ? 

אסתמה

לכבוד החורף רצוי לגלות ערנות לגבי מטופלים שעלולים לפתח התקף אסתמה, במיוחד אם מדובר בפעם הראשונה, כאשר אינם ערוכים מראש ברמת זיהוי הסימנים המקדימים, דרכי סיוע מתאימים וכנראה גם לא מודעים למה שכדאי להימנע ממנו בזמן התקף אסתמה. התקף אסתמה אינו אמור לסכן חיי אדם ועם זאת קיימים מקרים, בחו"ל וגם בארץ, אשר הסתיימו במוות, בעקבות חוסר מודעות ומחסור באמצעים הנכונים להעניק סיוע ראשוני בזמן #התקףאסתמה. לאור העובדה שרוב מצבי החירום הנשימתיים נפוצים בעיקר בילדים (לעומת מצבי חירום לבביים שלרוב יהיו נפוצים יותר במבוגרים), ברמה הסטטיסטית ניתן להבחין שמחלת האסתמה מתפתחת בעיקר בילדות, ואף ייתכן שלא תמיד תלווה לבגרות, ועם זאת לא ניתן לפסול באופן חד משמעי התפתחות אסתמה גם בגיל מבוגר, לרבות המקרים שבהם אותה האסתמה שחלפה בילדות "תוקפת" מחדש ובהפתעה, בהינתן התנאים המעוררים. מכאן החשיבות להכיר את הסימנים הראשוניים להתפתחות התקף #אסתמה, בטרם מחריף, כמו גם לדעת איך לסייע במקרה חירום רפואי על רקע נשימתי באופן כללי ובהתקף אסתמה בפרט.


גורמים לאסתמה

ניתן לומר כי באופן כללי האסתמה מהווה "מעין אלרגיה", בהיותה מתפתחת, בין היתר מחשיפה לגורמים (שחודרים לגוף דרך מערכת הנשימה לרוב) כדוגמת : אבק, אבקנים וחילופי עונות. אך כדאי לדעת שאסתמה עלולה להתפתח גם על רקע חשיפה למזג אוויר קר, עשן סיגריות (ועשן באופן כללי), זיהום אוויר, אובך, מאמץ גופני (פעילות גופנית) ואפילו מצבים פסיכוסומטיים (קושי נפשי שמתורגם למצוקה פיזית) כדוגמת הסטרס.



לצערנו קיימים לא מעט מקרים שבהם #חוליאסתמה מפסיקים לשאת משאפים, היות ולא חוו #התקףאסתמטי מזה שנים רבות (יכול להיות גם עשרות שנים), ובמהלך אימון מילואים או טיול בחו"ל, כאשר אינם ערוכים, חווים התקף אסתמה חוזר, ונותרים חסרי אונים וללא סיוע תרופתי ורפואי מתאים שנדרשים בדחיפות באותו הרגע ממש, בזמן #התקףאסתמה - מקרים שעלולים להסתיים במוות ללא סיוע מהיר, מדויק ויעיל.


סימני האסתמה

אמנם אסתמה היא סוג של #אלרגיה, אך התהליך שונה מזה המתרחש באלרגיה. בעוד שבהתקף אלרגיה חריף המטופל סובל בין היתר מהיצרות קנה הנשימה עד לכדי חסימתו, באסתמה החסימה מתחילה באזור הסימפונות (דהיינו שני צינורות שמתפצלים מקנה הנשימה ומתחברים, האחד לריאה ימין והשני לריאה שמאל). בעצם הסימפונות ששומרים על קוטרם התקין במצב הנורמלי, מתרחבים פנימה עד לכדי קוטר מזערי ממש, כך שנוצרת תחושה ש"נושמים דרך 2 קשים", ואם לא די, הרי שמצטבר מוקוס (מעין נוזל) שגם הוא חוסם את הקוטר המזערי שנותר למעבר אוויר. כך נוצר מצב שבו אוויר "לכוד" בריאות ואינו מצליח להשתחרר החוצה בצורה תקינה.


ומכאן ניתן להבין את ההגיון שמאחורי הסימנים של מצוקה נשימתית על רקע אסתמה, וביניהם :

  • קוצר נשימה ונשימה צפצפנית (לחץ אוויר שמנסה להשתחרר).

  • ציאנוזיס (כיחלון בשפתיים).

  • תחושה מכבידה על בית החזה, מעין שריפה וקושי לשכב.

  • "רעב לאוויר" ושימוש בשרירי עזר נשימתיים (הרחבת נחיריים, בית חזה, ידיים ופה).

  • תחושת שריפה בבית החזה ואי נוחות בשכיבה (חוסר יכולת לשכב).


בנוסף ייתכנו סימני אלרגיה מקדימים ו/או תוך כדי התקף אסתמה, כגון :

  • עיניים אדומות ודומעות.

  • נזילה מהאף והתעטשויות.

  • כחכוח בגרון ושיעול שאינו חולף.

  • אודם וגירוד באזור ממוקד או מפושט בגוף.


#סימניאסתמה כוללים גם לרוב סיפור מקרה הכולל חשיפה לאחד הגורמים נזכרו לעיל, כגון : טיול בפריחה בזמן מעבר עונתי או פעילות גופנית מאומצת בסביבה מאובקת וכנראה אם נתשאל את המטופל או סביבתו הקרובה (קולגות, חברים ומשפחה), סביר להניח שנשמע על מחלה נשימתית או רקע רפואי שמתקשר, בעבר ו/או בהווה.


דגשי סיוע בהתקף אסתמה

זיהוי מוקדם

רצוי לזהות את תקף האסתמה בשלביו המוקדמים באמצעות סימנים מקדימים כפי שהוזכרו לעיל, לחשוד כבר בתחילת ההתקף שמדובר באסתמה ולהסיר את הספק באמצעות תחקור המטופל וחיוג למוקד 101 - ולו לפחות כדי להתייעץ. למשל : אם הבחנת במטופל שמציג #סימניאלרגיה ובסיפור מקרה שמעורר חשד לבעיה בנשימה, בכל מקרה של ספק אין ספק. רצוי לנצל את הזמן ביעילות ולתשאל את המטופל לגבי הרקע הרפואי שלו, לרבות מחלות כרוניות ותרופות קבועות שנוטל, וכך לפעמים נגלה שישנה תרופה ששכח ליטול אשר נמצאת בתיקו, נסייע בניוד התיק ובקלות נמנע מצב מסכן חיים. וזאת בטרם חלילה איבד הכרה וכך לא נדע מידע חיוני, שניתן היה להעביר למוקד 101 בכדאי שיערכו ברמת הפינוי, הציוד והטיפול.


התקף אסתמה ראשון

במקרה שבו מדובר בהתקף אסתמה ראשון, למשל בילדים, נחייג למוקד 101 ויהיה חשוב לציין בדיווח שיש חשד להתקף אסתמה, כדי שיוכלו להיערך נכון ברמת הפינוי ולהנחות טלפונית לגבי המשך טיפול עד להגעת האמבולנס. היות וסביר להניח שבמצב כזה לא יהיה קיים #משאף בהישג יד, יהיה חשוב להרחיק את המטופל מהגורם המסכן שעורר את התקף האסתמה לסביבה בטוחה (למשל לחדר מבודד עם אוויר נקי מאבק, אבקנים וכיוב'), להושיב את המטופל, להרגיע ולנסות להסדיר #נשימה במידת האפשר, עד להגעת #אמבולנס, תוך הישמע להוראות המוקד.



דגשים בזמן התקף

אם מדובר במטופל #חולהאסטמתי, כמובן שעדיין נרחיק אותו לסביבה בטוחה כפי שצוין לעיל, נושיב, נרגיע ונסדיר נשימה, ובמקביל נדאג לנייד עבורו בהקדם את המשאף המתאים. ייתכן יותר ממשאף אחד, כך למשל משאף אחד יכול להיות ונטולין (בדרך כלל בצבע כחול), שעוזר במצוקה נשימתית כללית, והשני משאף המכיל סטרואידים (למשל בצבע כתום) מסוג מסוים ובמינון שמתאימים אך ורק לאותו מטופל מסוים. ומכאן הדגש : אין להחליף משאפים בין מטופלים ללא הוראה מפורשת מסמכות מתאימה (למשל רופא במוקד). יש לדעת כי החלפת משאפים או מתן משאף ללא המלצה של סמכות רפואית מתאימה, מסכנים את חיי המטופל, שכן מתן סטרואידים שלא מותאמים בסוגם ובמינונם למטופל עלול לדרדר את המטופל במהירות.


האם מבצעים החייאה ?

כמובן שכן ! בכל מקרה של איבוד הכרה ואיבוד נשימה (ובלי קשר לרקע הרפואי), יש לחייג #101 (אם עדיין לא חייגת), לחבר #מכשירהחייאה (או לבקש לנייד #דפיברילטור במהירות ממתקן קרוב) ולהתחיל עיסויי חזה, תוך הישמעות להנחיות המוקד והדפיברילטור, כאשר אין להפסיק החייאה עד להגעה של צוותים רפואיים.


 חורף נעים, בטוח ובריא!






פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page