החייאת ילדים : כל מה שמציל חיים
top of page

עוד לא נרשמת לניוזלטר שלנו ? 

החייאת ילדים

עודכן: 13 בנוב׳ 2023

הסיבה עיקרית למוות ונכות בילדים בני שנה ומעלה יהיו תאונות וחבלות (טראומה ופציעות נלוות), אך אם לשים בצד פגיעות על רקע חיצוני, לא ניתן להתעלם מהעובדה שקיימים לא מעט מקרי #דוםלב שבשיגרה גם בילדים לצערנו, אם זה על רקע מומים ואם זה על רקע סיבוכים רפואיים אחרים, כאשר מרביתם הינם על רקע נשימתי, כדוגמת מחלות דרכי נשימה עליונות או תחתונות, דלקות בריאות ומקרי חירום רפואיים נשימתיים שלא קיבלו התייחסות בזמן (למשל : #חנק או טביעה), כך שבמידה והקושי הנשימתי לא אותר וטופל בזמן, עלולה להיגרם פגיעה לבבית כנזק משני. מכאן יש להבין שביצוע #החייאה יעילה בשלב המוקדם של #דוםנשימה ובטרם התדרדרות הילד לדום לב, תייצב את מצב הילד בכ-70% ועד 75% מהמקרים (זאת לעומת מקרי חירום רפואיים במבוגרים שברובם נגרמים קודם כל על רקע לבבי). כלומר, החייאה מוקדמת משפרת את סיכויי השרידות וההישרדות של המטופל.

החייאת ילדים
החייאת ילדים

היות ורוב מקרי החירום הרפואיים בילדים הינם על רקע נשימתי, ההמלצה היא לבצע #החייאה במשך 2 דקות ולאחר מכן לחייג למוקד 101, וזאת בכדי לא לעכב את זרימת הדם למוח ולאפשר חמצון מידי של הרקמות מתוך כוונה שהילד יחזור עצמאית לנשימה ספונטנית והלב ישוב לפעילותו התקינה, כאשר רק במידה והמצב לא השתפר להזמין #אמבולנס לצורך ביצוע החייאה מתקדמת. ועם זאת, יש לזכור שבכל מקרה של ספק – אין ספק וניתן להזמין ניידת גם תוך כדי החייאה ובמיוחד אם ישנם עוברי אורח בסביבה.

מקרי תמותה בילדים ותינוקות מגיל 0-4 מהיפגעות לא מכוונת בשנים 2008-2017 לפי מקום (על פי ארגון בטרם)
מקרי תמותה בילדים ותינוקות מגיל 0-4 מהיפגעות לא מכוונת בשנים 2008-2017 לפי מקום (על פי ארגון בטרם)

מקרי תמותה בילדים ותינוקות מגיל 0-4 מהיפגעות לא מכוונת בשנים 2008-2017 לפי סוג פגיעה (לפי ארגון בטרם)
מקרי תמותה בילדים ותינוקות מגיל 0-4 מהיפגעות לא מכוונת בשנים 2008-2017 לפי סוג פגיעה (לפי ארגון בטרם)

#החייאתילדים מיועדת לילדים בגילאי שנה ועד הופעת סימני הבגרות (לרוב בגיל 8), תוך התייחסות לגודל הילד. כך למשל ילד בן 7 שבגודלו מזכיר מבוגר בן 15 יקבל התייחסות של מבוגר ברמת טכניקת ההחייאה. זאת לעומת זאת ילד בן 6 שבגודלו מזכיר #ילד בן 3 שיקבל התייחסות יותר עדינה ברמת ביצוע פעולות שונות בטכניקת ההחייאה. כמובן שיש לקחת בחשבון שבמידה ואין ביכולתנו לבצע עיסויי חזה יעילים בילד עד גיל 8 באמצעות יד אחת, ייתכן שנאלץ להיעזר בשתי הידיים. יש לזכור שבשטח אין שחור או לבן ולהתאים את פעולות ההחייאה למטופל ולמצב הנתון ובכל מצב של ספק להיעזר בהכוונה מקצועית באמצעות המוקד 101.


#ילדים אינם מבוגרים קטנים ולכן החייאת ילדים בנויה על התייחסות לשינויים האנטומיים בילד, לרבות :

הלשון גדולה יותר באופן יחסי לחלל הפה
הלשון גדולה יותר באופן יחסי לחלל הפה
  • נפח דם קטן יותר

  • לחץ דם גבוה יותר

  • דופק גבוה יותר בדקה

  • מבנה ראש גדול יותר ביחס לגוף

  • מיתרי הקול ממוקמים יותר גבוה וקדימה

  • הלשון גדולה יותר באופן יחסי לחלל הפה

  • מבנה צוואר קצר יותר שמקשה על גישה לעורקי הצוואר

  • נשימה ברובה דרך האף, כאשר מספר נשימות בדקה גבוה יותר

  • קנה הנשימה צר יותר ומאופיין במבנה "קונוס" בגילאים הקטנים ביותר

  • נפח חלל ריאות קטן משמעותית ולכן הריאות עדינות ורגישות ללחץ הנשמה גבוה מדי


טכניקת החייאת ילדים והדגשים


שלב S – בטיחות וקריאה לכוחות מיוחדים במידת הצורך

לנטרל סיכונים בשטח ולהרחיק את המטופל למקום בטוח. למשל : להרחיק את הילד משפת בריכה רטובה במקרה של #טביעה או מכבלי חשמל חשופים במקרה של #שריפה. זכרו שגם במטוס כאשר יורדות מסיכות חמצן, המבוגר ילביש מסיכה לעצמו ורק לאחר מכן לילד, היות ואם יגרם נזק למבוגר לא יהיה מי שידאג לילד. אם לא ניתן להרחיק את המטופל למקום בטוח, יש להפוך את האזור למקום בטוח (למשל : חסימת תנועת הכביש).


שלב הבדיקות - התרשמות מהירה מסימני חיים בסיסים (הכרה+נשימה)

נקרא לילד בקול ונמחא כפיים במטרה שיגיב לגירוי ווקאלי (#בדיקתהכרה מילולית), במידה ואינו מגיב יש לצבוט בשרירי הטרפז שממוקמים בצידי הצוואר (בדיקת הכרה פיזית). בנוסף, יש לחשוף את בית החזה ולהניח יד על בית החזה (לא להישען !) ולוודא התפשטות חלל בית החזה מספר פעמים (#בדיקתנשימה).


אם קיימת #נשימה בשלב זה, נטה את הילד לשכיבה על הצד, נפתח #נתיבאוויר ונשגיח שאינו מתדרדר.


שלב C – ביצוע עיסויים וחיבור למכשיר החייאה

עיסויי חזה יעילים, באמצעות יד אחת, במרכז קו הפטמות
עיסויי חזה בילד

במקרה של חוסר נשימה או נשימה אגונלית (נשימות אחרונות) יש לחבר את המטופל למכשיר החייאה ולבצע מיידית 2 דקות של #עיסוייחזה יעילים, באמצעות יד אחת, במרכז קו הפטמות, בקצב אחיד, בעומק 1/3 בית החזה (=5 ס"מ), במהירות של 100-120 בדקה, כאשר זמן לחיצה = זמן הרפייה של הלב ולא להישען על הלב. ולאחר מכן לחייג ל #מוקד101.


חיבור ה #דפיברילטור למטופל יעשה באמצעות שתי מדבקות שמחוברות ל #מכשירהחייאה, כל מדבקה תודבק בהתאם לאיורים המצורפים ומצוירים על גבי כל מדבקה, כאשר אין מקום לשתי המדבקות על בית החזה (בילדים קטנים), להניח מדבקה אחת על בית החזה והשנייה בגב. יש לוודא שהמדבקות לא מונחות אחת על השנייה או נוגעות אחת בשנייה. לאחר מכן, יש להישמע להוראות המכשיר.



פתיחת נתיב האוויר
פתיחת נתיב האוויר

שלב A– פתיחת נתיב האוויר (סילוק הפרשות ומניעת צניחת בסיס לשון)

קודם כל לפתוח פה באמצעות הסנטר, כדי לאתר הפרשות או גוף זר, ובמידה ואין חשד לטראומה להטות את הראש הצידה ולסלק. לאחר מכן להטות את הראש לאחור, בכדי למנוע מ #צניחתבסיסלשון לחסום את הנתיב האוויר ולאפשר הכנסת אוויר באופן ספונטני לריאות בזמן עיסויי החזה.


במקרה של חשד לפגיעת טראומה אין להזיז את הראש, בכדי למנוע נזקים נוירולוגיים ונכויות. במקום, יש לבצע דחיקת (הרמת) לסת, ללא תזוזה של הראש בכלל, כפי שנלמד בכל קורס החייאת ילדים בסיסי.


שלב B – הנשמות

הנשמות
הנשמות

להניח מסיכת כיס על פה המטופל ולהנשים פעמיים מפה לפה, עד להתרוממות בית ה

חזה (ולא מעבר!). יש להימנע מהנשמות יתר או מהפסקת עיסויי חזה ליותר מ-5 שניות לצורך הנשמות, בכדי לשמור על לחץ דם.


המשך החייאה ביחס של 2 הנשמות ו30 עיסויים

תוך הישמעות להוראות המכשיר החייאה, שיאבחן מדי שתי דקות באם ישנו קצב לב שדורש #שוקחשמלי או לא, במידה והמכשיר ממליץ על מתן #דפיברילציה, יש ללחוץ על כפתור השוק ולוודא שמטפלים ועוברי אורח לא נוגעים במטופל בזמן מתן השוק. כמו כן, אין לגעת במטופל בזמן אבחון #קצבלב. כאשר המכשיר מבקש להתרחק, יש להישמע להוראות ולא לעכב אבחון ומתן שוק.


אין להפסיק החייאה עד הגעת צוות רפואי שמחליף את ביצוע העיסויים או רופא / פראמדיק שיקבע מוות, אלא אם מטופל מראה סימני חיים, דהיינו חוזר להכרה ונשימה עצמאיים.


במקרה של חזרה להכרה ונשימה, יש להשכיב על הצד, לשמור על נתיב אוויר ולהשגיח שאין התדרדרות עד להגעה של צוותים רפואיים.





פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page