מניעת תאונות, בטיחות ועזרה ראשונה בילדים
top of page

עוד לא נרשמת לניוזלטר שלנו ? 

בטיחות ועזרה ראשונה בילדים

על פי אירגון בטרם, נכון לשנת 2022 נהרגו כ-39 ילדים בתאונות שונות וביניהם : 15 נהרגו בתאונות דרכים, 5 ילדים נהרגו בשריפה, 3 ילדים טבעו למוות, 2 ילדים מתו מהילכדות ברכב, 2 ילדים נחנקו למוות, ילד אחד נהרג בתאונת אופניים ושאר המקרים הוגדרו כ"לא ברורים". בגילאים מסוימים מרבית התאונות מתרחשות בסביבה הביתית, בזמן שאין השגחת מבוגר בכלל או וברגעים שמתרחשים כהרף עין כאשר לא הייתה השגחה מלאה, וזאת בנוסף ללא מעט מקרי התאונות שמתרחשות בחוץ. הנזקים הפיזיים והפסיכולוגיים שנגרמים עלולים להיות משמעותיים ובלתי הפיכים, מה שמסביר את החשיבות בזיהוי והבנת הסיכונים האפשריים לתאונות בבית, לרבות נקיטה באמצעי בטיחות בסיסיים. לכבוד שבוע בטיחות הילד, להלן מצבים שכדאי להיערך אליהם, בכדי לשמור על ילדיכם ועל שלוות נפשכם :

חנק מגוף זר

תינוקות וילדים עלולים לשאוף או לבלוע חפצים ודברי מזון קטנים כדוגמת צעצועים, גולות, פיצוחים ולכן יהיה עדיף לוודא שחפצים ודברי מזון קטנים לא יהיו בסביבתו של התינוק או הילד הקטן ולשמור את הצעצועים של הילדים הבוגרים יותר בחלל אחר והרחק מתינוקות וילדים קטנים.

במקרה של זיהוי סימני חנק, כגון כיחלון, חוסר יכולת לדבר, לבכות או להשמיע קול, שיעול חלש שלא פולט את הגוף הזר, קושי נשימתי שמתבטא בקולות חלשים בשאיפת האוויר, יש לבצע סילוק גוף זר בטכניקה המתאימה.


חשוב להקפיד להשכיב תינוקות בעריסה ולא במיטה של מבוגרים או על ספה ולוודא שהם שכובים על הגב.




נפילות

רוב משקל כובד הגוף בתינוקות וילדים הינו בראש ולכן במקרה של נפילה לרוב יפלו על ראשם, כמו כן ייתכנו מצבים של נפילה ממשטח מוגבה בזמן החלפת חיתול, מעידה ממדרגה או נפילה מגובה בזמן משחק. לכן, מומלץ להקפיד לשחק באזורים עם רצפה מרופדת, או לרפד בשמיכה וכריות וכן חשוב להקפיד על השגחה צמודה וערנות מוגברת במטרה למנוע נפילות מסוכנות בבית או בחוץ.


במקרה של נפילה בבית או בחוץ אין למהר להזיז את גופו של הילד, אלא לסייע לו להתרומם באופן עצמאי לאט לאט. קודם לשאול אם מסוגל להזיז אצבעות בידיים וברגליים, לאחר מכן את הכפות ידיים רגליים, לאחר מכן ידיים ורגליים, ואז אם מסוגל להתיישב ולהתרומם באופן עצמאי. במידה והילד מתקשה לבצע פעולה מסוימת או בכל מקרה של ספק, יש להזמין פינוי באמבולנס בכדי שיפנו אותו במינימום טלטול, באמצעות קיבוע מקצועי ובכך למעשה למנוע נזקים פיזיים וחסכים נוירולוגים מהילד בעתיד.


עוד כמה דרכים להפוך את הסביבה של הילד לבטוחה :

  • להתקין סורגים ואביזרי בטיחות שמגבילים פתיחת חלונות ל-10 ס"מ בכל החלונות בבית ובמיוחד בחדרי הילדים.

  • להרחיק מהחלון רהיטים כמו מיטה, ספה וכיסאות ולא לעודד ילדים לנופף לשלום מחלון.

  • לכסות אזורים עם מרווחים צרים שבהם ילדים יכולים להילכד, כדוגמת מעקות.

  • לכסות קצוות חדים של רהיטים בעזרת מגני בטיחות.

  • לקבע לקיר רהיטים כבדים כמו ספריות ושידות.

  • להתקין שערי בטיחות בחלק עליון ותחתון של כל גרם מדרגות בבית.


צריבות וכוויות

נגרמות בשל הימצאות אש וחפצים חמים בקרבת תינוקות וילדים, אשר אינם מודעים עדיין לסכנות בכך ולכן חשוב לוודא שאמצעים כגון : תנור, ידיות של סירים חמים, רדיאטור, מגהץ, מייבש שיער, נורות חשמל, שתייה חמה, קומקום, מצתים, גפרורים יהיו הרחק מהישג ידם, כמו גם חוטי חשמל ופתחי חשמל שיש לאטום ראשית תחילה.


  1. במקרה של צריבה קלה או כוויה מקומית קטנה בדרגה א' (עור אדום וכואב למגע וללא שלפוחיות), יש להקפיד לשטוף במים פושרים בלבד (בלי סבון!), להניח משחה לכוויות ולחבוש בגזה וזלין או מגבת רטובה.

  2. במקרה של כוויות נרחבות ו/או במקרה של כוויות בדרגה ב' ומעלה יש להיוועץ בגורם רפואי ולפנות למוקד רפואי קרוב לטיפול מקצועי והשגחה.

  3. יש להימנע מהנחת קרח או חבישות יבשות שידבקו לעור ויגרמו לטראומה נוספת, כאשר במקרה של הנחת מגבת רטובה יש להקפיד להרטיב אותה באופן שוטף שלא תתייבש.

  4. בכל מקרה יש להימנע מלתלוש בגדים, תכשיטים מרקמות שנדבקו.

על מה כדאי להקפיד כדי להימנע מצריבות וכוויות ?

  • בזמן רחיצת התינוק במים חמים מדי באמבטיה אפשר לטבול את המרפק ולוודא שאין תחושה של מים חמים, שאם כן הדבר עלול לגרום לכוויות בתינוק.

  • כדאי להחזיק בבית גלאי עשן ולבדוק תקינותו מעת לעת.

  • אם יש תנור קמין יש להתאים אמצעי בטיחות ראויים ולהסביר לילדים מה עושים ולא עושים במקרה של שריפה בבית.


הרעלות

בהיותם סקרנים, תינוקות וילדים נוהגים לחקור באמצעות הפה כל חומר שמגיע להישג ידם, לרבות חומרי ניקוי, מוצרי קוסמטיקה, אלכוהול, תרופות (כדורי שינה למשל) ומזון מקולקל. לכן, יש לשמור על חומרים מסוכנים כגון אלו שהוזכרו לעיל, בארון נעול ורצוי מוגבה, ולפקח שבקבוקי התינוק עוברים ניקוי יסודי ושלא מגיע מזון שפג תוקפו לידם, בהיותם בעלי קיבה רגישה גם ככה.


בכל במקרה של זיהוי סימני הרעלה כגון : בחילות והקאות, כאבי בטן ושלשולים, כאבי ראש, סחרחורות וטשטוש בהכרה, סיפור מקרה של נטילת תרופות, מזון מקולקל או חומרים מסוכנים, צריבה בעור, עיניים, קושי נשימתי ובכל מקרה של ספק יש לחייג למוקד 101 ולפנות בהקדם האפשרי למתקן רפואי.


יש לזכור שכל חומר הינו חומר רעיל כאשר עובר מינון מסוים!


במקרה של הרעלה כדאי לשים לב

  • שאין לעודד הקאה או לתת שתייה ואוכל, היות ואין לדעת מה תהיה תגובת הגוף לערבוב החומרים ומחשש להקאה שעלולה לגרום לטראומה נוספת בגרון.

  • יש להביא לבית חולים את החומר הרעיל או לצלם אותו.

  • בכל מקרה של חשד להרעלה.

  • ניתן להיעזר במרכז הרעלות בארצי בטלפון 04-7771900.



טביעה

מתרחשת כאשר קו המים עובר את קו האף של הילד או התינוק ולכן טביעה תיתכן גם בגיגית, בדלי מים, בכיור ובכלל במים רדודים בבריכה קטנה בבית. לכן יש להרחיק מסביבה של ילדים ותינוקות כלים שמכילים מים או יכולים להכיל מים ראשית תחילה, לא להשאיר ילדים קטנים ללא השגחה צמודה בקרבת מים, לרבות במקלחת, בבריכה או ליד דלי עם מים.


במקרה של טביעה יש למשות את הילד מהמים, לבדוק הכרה ונשימה ובכל מקרה של חוסר הכרה ואיבוד נשימה יש לחייג 101, לבקש מכשיר החייאה ולהתחיל בעיסויי חזה ולא להפסיק עד להגעה של צוותים רפואיים.


בבריכה בבית יש להתקין גדר מתאימה, כאשר המרווחים בין הגדרות צרים מספיק שלא ניתן לעבור ביניהם.


התייבשות ומכת חום

ילדים ותינוקות נמצאים כחלק מאוכלוסיות הסיכון שחשופות יותר למקרים של התייבשות ומכת חום מכיוון שגופם


אינו מאוקלם עדיין לתנאי החום הקשים שפוקדים את ארצנו וגם אינו יודע עדיין להתמודד עם עומסי החום שנאגרים בגוף בצורה יעילה.


לכן מומלץ להקפיד על שהייה בחוץ רק בזמנים שאינם מוגדרים כעומסי חום, כלומר עדיף לא לתכנן פעילות כלשהיא


בימי הקיץ בשעות שבין 10:00 ך-15:00 ובכך להקטין החשיפה לסכנה של התייבשות ומכת חום. ביתר השעות כדאי להקפיד על לבוש מאוורר וארוך, כובע, שתיית מים רציפה והימצאות במרחבים ממוזגים עם רוח נעימה.


במקרה של סימני תשישות חום, התייבשות או מכת חום כגון : חולשה, חיוורון, שפתיים יבשות, סומק, צימאון, כאבי ראש, בחילות והקאות, דיבור מבולבל והתנהגות אפאטית או אגרסיבית יש לחייג למוקד 101 ולהפנות למוקד רפואי קרוב בהקדם לקבלת טיפול מתאים. עד להגעת האמבולנס יש להרחיק את הילד למקום קר ומוצל, להוריד בגדים מחממים וחונקים, לקרר באמצעות קומפרסים קרים ולתת שתייה מתוקה בלגימות קטנות ובהסכמה בלבד (לא בכוח). במקרה של מכת חום יש להעניק טיפול מתאים שיוריד את חום הגוף בהקדם.




תאונות כלליות

גינה ביתית יכולה להיות סביבה מסוכנת עבור הילד או התינוק, ולכן חשוב לוודא מראש שכלי עבודה נמצאים במקום נעול, שלימדתם את הילדים לא להכניס גרגרים, חרקים וצמחים שעשויים להיות רעילים או לגרום לחנק.


שמרו על מוצרים שבירים או מסוכנים במקום גבוה ונעול, כך שדברים כגון : סכינים, מספריים, סכיני גילוח, מוצרי תפירה וכלי עבודה, יהיו הרחק מהישג ידם של הילדים.


כמו כן כדאי ללחנך את הילדים להימנע מהרמת סלעים וחפצים כבדים שמתחתיהם עלולים לשרוץ חרקים למיניהם, לרבות בעלי חיים ארסיים.




תאונות דרכים

מרבית התאונות ניתן למנוע באמצעות אימוץ הרגלי בטיחות על ידי חינוך ויצירה של סביבה בטוחה, לרבות הקפדה


על כיסא בטיחות ברכב לכל ילד, שמותאם לגיל ולמידות של כל ילד, שימוש נכון בחגורת בטיחות שתהיה מותאמת לגובה הילד, ליווי הילדים עד לפתח המוסד החינוכי וחינוך הילדים לעקרונות לחציית מעבר חצייה והליכה נכונה ובטוחה ברחובות.


שכחה ברכב

ברגע הכנסת הילד או התינוק לרכב, יש להניח את התיק האישי של ההורה ליד כיסא הבטיחות של הילד מאחור, למקרה שבו הילד או התינוק נרדם בכיסא הרכב מאחור וכך נהיה חייבים לגשת למושב האחורי בהגעה ליעד. ניתן גם לחבר למחזיק מפתחות מוצץ או צעצוע שיזכיר את נוכחות התינוק או הילד ברכב, לשים תזכורת קבועה בטלפון או לשלוח בסיום כל נסיעה הודעה לבן/בת הזוג שהגעתם ליעד.


תאונות אופניים וקורקינטים

ילדים קטנים אינם מודעים לכללי הבטיחות במדרכה ובכביש ואינם מודעים לתמרורים וחוקי התחבורה, לכן חשוב להקפיד על לימוד הילדים בכל הנוגע לכללי רכיבה בטוחה, לרבות שימוש חובה בקסדה ומגני ידיים ורגליים, כמו גם חינוך הילדים לנהיגה בטוחה במגרשים שמיועדים לרכיבת ילדים על אופניים וקורקינטים ולהתרחק מכבישים ומדרכות שמהן עלולים לסטות חלילה לכביש.


רוצים ללמוד לבצע סילוק גוף זר בתינוק, ילד ומבוגר ? לדעת להעניק סיוע ראשוני עד להגעת צוות אמבולנס באמצעות החייאה ושימוש בדפיברילטור ? הזמינו קורס החייאה ועזרה ראשונה בסיסי לביתם >>>




פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page