דום לב או התקף לב ?
top of page

עוד לא נרשמת לניוזלטר שלנו ? 

דום לב או התקף לב ?

דום לב או התקף לב ? שני מונחים שקל לבלבל ביניהם, על אף שאינם זהים כלל ברמת הגורם. ועם זאת, התקף לב מהווה את אחד מהגורמים השכיחים לדום לב, למרות שלרוב התקף לב לכשעצמו אינו מוביל לדום לב, אלא גורמים אחרים שמעוררים הפרעה בקצב הלב ולדום לב. סיבה עיקרית למוות מהיר בזמן התקף לב היא הפרעות בקצב הלב, שיכולות להיווצר בשל #אוטםלב חריף, שגורם לאי יציבות בפעילות החשמלית של הלב (הפרעה שמכונה "פרפור חדרים"). במצב כזה הלב יתכווץ מאות פעמים (במקום בקצב הרגיל של 60-80 פעימות) בדקה ובעצם "מפרפר" במקום לספק דם באופן יעיל לראש, הריאות ולשאר חלקי הגוף. תופעה כזו ידועה בשכיחותה ומהווה עשרות אחוזים ממקרי התקפי הלב ואף הינה סיבת מוות עיקרית בחולים מסוג זה בטרם הספיקו להגיע למתקן רפואי. ולכן, גם כאן מהירות תגובה בעלת תפקיד ראשי, שכן אספקת שוק חשמלי מיידי וביצוע עיסויים מהווים את הטיפול היעיל ביותר שמציל חיים, לרבות פינוי מידי בניידת טיפול נמרץ לבית חולים קרוב.


מה ההבדל בין דום לב להתקף לב אינקורס
מה ההבדל בין דום לב להתקף לב ?

דום לב

#דוםלב לרוב יתרחש כאשר מתעורר ליקוי בלב, כדוגמת הפרעה בהולכה החשמלית בלב, אשר גורמת להפסקת פעילות הלב באופן פתאומי, בשל מעבר לקצב לבבי שאינו סדיר ("אריתמיה" או הפרעת קצב לב). במצב כזה ייתכן כיווץ לבבי בלתי פוסק ומהיר בדקה, מה שלא מאפשר ללב להתכווץ ולהירפות כראוי ובשל כך מתקשה הלב להתמלא בדם וחמצן באופן מספק, ולכן אינו מסוגל להזרים את תפוקת הדם והחמצן הנדרשים לחמצון התקין של המוח, הריאות וכן של שאר אברי הגוף. למעשה מדובר בעניין של שניות עד שהמטופל יתקשה להגיב ויאבד נשימה, כאשר ללא סיוע יעיל ומהיר עלול להתדרדר למוות.


דגשים לסיוע ראשוני בדום לב

מקרי הדום לב יכולים להיות הפיכים בתנאי שמדובר בזיהוי מהיר וטיפול נקודתי, שכולל חיוג למוקד 101, חיבור למכשיר החייאה וביצוע החייאה. אם הדפיברילטור אינו בהישג יד, יש לבקש מעוברי אורח לנייד אותו מהעמדה הקרובה ובינתיים להתמקד בעיסויים, וכאשר #מכשירהחייאה הגיע יש ללחוץ על כפתור הדלקה ירוק, לחבר את המדבקות בהתאם לאיורים שעליהן ולהישמע להוראות הדפיברילטור. מומלץ להמשיך בעיסויים גם בזמן הדבקת המדבקות ותפעול המכשיר החייאה (למשל בהחייאה בזוג), וזאת בכדי למנוע צניחה של לחץ דם בעקבות הפסקת ה #עיסויים וירידה בחמצון המוחי בשל כך. למעשה רק כאשר הדפיברילטור מורה על הפסקת העיסויים, יש להרחיק את הידיים מחזה המטופל ולאפשר למכשיר לבצע אנליזה (פיענוח קצב לב) ומתן שוק חשמלי בהתאם לצורך (המכשיר יאתר באופן עצמאי את הקושי הלבבי ויחליט אם לספק דפיברילציה, כמה פעמים ובאיזו עוצמה). מאוד חשוב להישמע להוראות המכשיר לאורך ההחייאה, שכן בכל מקרה של מגע במטופל בזמן אנליזה ו/או מתן שוק, עלולים למנוע את הפעולה או לפגוע במהימנותה.





התקף לב

#התקףלב לרוב יתרחש כאשר יחסם #כלידם שמוביל דם לאזור מסוים בלב (ייתכנו גם חסימות במספר כלי דם במקביל). כלומר, הלב ימשיך לעבוד ברובו, מלבד האזור החסום שבו מתחיל תהליך של נמק (=מוות) בשל חוסר אספקת החמצן לרקמה בלב, כאשר ככל שיעבור יותר זמן - כך אותו אזור בלב ינזק יותר. כלומר, ייתכן שנבחין במטופל שנמצא בהכרה ונושם (אפילו לאורך זמן) והתסמינים יתפתחו באיטיות, לאורך שעות, ימים או שבועות ומנגד ייתכן שיתפתחו במהירות ויכללו באופן מידי סימנים כגון : כאבים ואי נוחות באזורי החזה, הגב, ידיים ופלג גוף עליון (לרבות הצוואר והלסת כפי ששכיח יותר בנשים), קושי נשימתי, תחושת בחילה, כאבי בטן, הקאות, שלשול (כפי ששכיח יותר בגברים) זיעה קרה מוגברת ובולטת עד מאוד.


סימנים מקדימים להתקף לב

זיהוי מוקדם של אוטם שריר לב מציל חיים
זיהוי מוקדם מציל חיים

חשוב לצמצם את הנזק שנוצר בלב בהקדם ולהתייחס ברצינות לכל סימן שנראה חריג, לרבות סימנים שמופיעים בזמן מאמץ (סימני תעוקת חזה), בלי קשר לגיל או מין, היות ויכול לתפוס כל אחד בכל מצב ובכל זמן, בשל גורמים נרכשים וגנטיים, לרבות נשים בהריון ונשים ספורטאיות שעלולות לחוות התקף #לב על רקע #SCAD. ברמת הרפואה בארץ, בזכות ערנות ומודעות ניתן למנוע #התקפילב מבעוד מועד ולהימנע מנזקים בתפקוד היומיומי, שחלקם בלתי הפיכים לאחר התקף לב, ולכן מומלץ לכל אדם שהגיע לגיל 35 או לחלופין בכל גיל במידה ומדובר ברקע אירועים לבביים במשפחה, לבצע בדיקות מקיפות של הלב בהפניית הרופא המטפל.





סיוע ראשוני בהתקף לב

במקרה של התקף לב, וגם אם קיים ספק – אין ספק, יש להתקשר למוקד 101, בכדי להגיע לחדר מיון בהקדם, היות וכל דקה קובעת! צוות החירום בבית החולים ימתין להגעת המטופל ויסייע בניוד המטופל, ביצוע הבדיקות הנדרשות בהקדם ויספק טיפול רפואי יעיל וממוקד למצבו. היה והמטופל מאבד הכרה ונשימה לפני הגעת ה #אמבולנס, יש לחבר מכשיר החייאה ולהתחיל #עיסוייחזה עד להגעת הצוות הרפואי. גם כאן נוודא חיבור מהיר ל #דפיברילטור, ביצוע עיסויים יעילים לאורך כל ההחייאה ונשמע למכשיר החייאה לצורך ביצוע #אנליזה ו #דפיברילציה.







פוסטים קשורים

הצג הכול
bottom of page